Big Island - Volcano National Park en Akaka falls - Reisverslag uit Kealakekua, Verenigde Staten van Bas & Diana - WaarBenJij.nu Big Island - Volcano National Park en Akaka falls - Reisverslag uit Kealakekua, Verenigde Staten van Bas & Diana - WaarBenJij.nu

Big Island - Volcano National Park en Akaka falls

Door: Diana Vollmuller

Blijf op de hoogte en volg Bas & Diana

12 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Kealakekua

Het begint hier avond te worden en nog steeds is het snikheet. Dat is het trouwens al drie weken. Voorafgaand aan deze reis hield ik op de weer app bij wat voor soort weer het zou zijn. Nou dat was ALTIJD regen en ALTIJD rond de 30 graden. En eigenlijk klopt dat ook wel. Met onze hotels hebben we altijd aan de zonnige kant van een eiland gezeten, daar viel dus weinig regen. Maar ieder eiland heeft ook regenwoud en daar regent het dus ALTIJD. Op dit moment zit ik buiten met mijn laptop de blog te schrijven de zon is er nu niet maar het is erg klam. Ik denk dat we straks wel een bui regen krijgen. Heerlijk!

Gisteren hadden we op de planning staan om naar de Akaka falls te rijden. Vooraf de route bekeken en we gaan op pad. Nu rijden we nog steeds zonder een navigatie dus dat levert soms aparte momenten op. Dus ook die dag, ik vond de weg al te lang duren voordat we bij de zee zouden uitkomen. Maar goed wel vaker staat er iets vermeld op een kaart of boek wat niet helemaal klopt dus dat kan nu zonder meer ook het geval zijn. Uiteindelijk komen we bij de zee aan maar dit plaatsje staat niet op het menu voor vandaag. Nog een keer kijken op de kaart en wat blijkt zijn we totaal de andere kant op gereden dan gepland. Dus geen Akaka falls voor die dag. We zijn nu in de richting van Volcano National Park dus dan daar meer heen. Uiteindelijk moeten we nog een enorm saai eind rijden maar dan komen we eindelijk op Mauna Loa aan. Dit is nog een van de actieve vulkanen ter wereld. Het is wederom een bijzonder schouwspel. Op de route richting de krater zien we op vele plaatsen de dampen uit de aarde komen. Kom je er dichterbij dan voel je ook dat het hete stoom is. Eenmaal bij de krater zien we nog veel meer stoom en rook uit de krater zelf komen. Ons werd verteld dat als we hier 's avonds zouden zijn dat de krater dan rood verlicht zou door de enorme hitte die het nog afstraalt. Zou was de vorige vulkaan op Maui heel kaal en heeft deze vulkaan een heel regenwoud op de berg. Prachtig om te zien. Ook zijn we nog in een lava tube geweest. Dit is een tunnel in de aarde waardoor het lava zich een weg naar buiten heeft geboord.

Zo wilde ik ook graag nog een foto maken van de weg waarover lava heeft gestroomd. Uiteindelijk hebben we volgens mij die bewuste wel gevonden, je zag namelijk dat er een weg door het lava heen is gemaakt maar de gewenste foto kon ik niet meer maken. We waren wel op een dead end. Met onze auto konden we wel verder, we komen uit bovenop de stroom lava en zien her en der huizen. Wat gepland groen op het lava. We spreken een bewoner en hij verteld zijn verhaal aan ons. In 2008 tijdens de grote eruptie woonde hij hier ook al, alleen was toen alles groen. Of zeg maar hij woonde in het regenwoud. Hij wist dat zijn huis onder kon gaan mocht de vulkaan uitbarsten. En dat is dan ook gebeurt. Zo'n bijzonder verhaal, deze man heeft de eruptie zien aankomen en ook de lava richting zijn huis en uiteindelijk ook de ondergang hiervan. Tijdens zijn verhaal toonde hij indrukwekkende foto's van hetgeen allemaal gebeurt is. Nu woont hij weer op dezelfde plek en heeft met zijn eigen handen een nieuw huis gebouwd. Ook plant hij bovenop het lava weer nieuwe planten die geweldig doen. Hij zei kom over 10 jaar nog eens terug om te kijken hoe het er dan bij staat. Zou het echt willen zien. Prachtig mooi mens met een warm hart voor zijn land.

En dan vandaag alsnog naar de Akaka falls gegaan. Ook dit was weer prachtig, eigenlijk zoals alles hier is. In het regenwoud ligt dit prachtige plekje verscholen. Op de weg er naar toe zoveel mooie bloemen kunnen spotten. Het blijft onbeschrijfelijk mooi en laten we ook die bijzondere bloemengeur niet vergeten.

We hebben wederom genoten van al dit moois!

Groetjes Bas en Diana

• 12 Oktober 2015 - 15:45

Ingeborg:

Mooi verhaal van die bewoner! Helaas kan ik maar 1 foto openen. Groetjes, Ingeborg