Bijna .... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Bas & Diana - WaarBenJij.nu Bijna .... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Bas & Diana - WaarBenJij.nu

Bijna ....

Door: Diana Vollmuller

Blijf op de hoogte en volg Bas & Diana

19 September 2015 | Nederland, Rotterdam

Een euforisch gevoel heb ik. Negen maanden geleden deze reis geboekt en eindelijk maandag vertrekken we! Alles is gereed, goed voorbereid, hotels, auto's en excursies zijn gereserveerd. Kan ik de klok even vooruit zetten, dan gaan we NU!

Even wat weetjes voor we gaan:
Afstand Amsterdam - Honolulu 11.670 kilometer
Hawaii is een eilandengroep en hoort bij Amerika
Het is de 50ste staat van Amerika

De staat Hawaii bestaat uit 137 atollen en vulkanische eilanden (waarvan de meeste klein en onbewoond) in het midden van de Stille Oceaan. Tijdens onze vakantie bezoeken we vier eilanden: Oahu, Kuani, Maui en Big Island.

De eilanden zijn van vulkanische oorsprong: ze liggen op een zogenaamde hotspot, waar magma vanuit het binnenste van de aarde als lava naar buiten komt. Omdat de aardkorst ten opzichte van de hotspot beweegt, ontstond er een rij van eilanden van west naar oost, waarbij de oudste, dode vulkanen in het westen liggen en de jongste, actieve in het oosten. De vulkanen Kilauea en Mauna Loa op het grootste eiland Hawaï zijn nog steeds zeer actief; mogelijk geldt dit ook voor Hualalai. Mauna Kea is een slapende vulkaan. Kilauea, in het Volcanoes National Park, heeft bijna continu uitbarstingen, die door toeristen goed bezocht kunnen worden. Mauna Loa heeft ongeveer elke 20 jaar een uitbarsting, voor Mauna Kea wordt een uitbarsting elke 4000 jaar niet uitgesloten.

De berg Haleakala (huis van de zon), een vulkaan op Maui, is bij toeristen bijzonder geliefd. Het is eenvoudig om in een auto de 55 km lange weg naar de top af te leggen. Helemaal bovenop de berg is een parkeerplaats. Veel toeristen gaan naar de top van Haleakala om de zonsopgang of zonsondergang daar te bewonderen. De vulkaan is onderdeel van het nationaal park Haleakala.

In Hawaï bevindt zich tussen Maui, Lanai en Molokai het Hawaiian Islands Humpback Whale National Marine Sanctuary waar elk jaar tussen 6000 en 10000 bultruggen overwinteren (in de zomer zijn ze in de buurt van Alaska). Helaas zullen we deze tijdens onze reis niet tegenkomen.

Wij vinden het leuk dat jullie meelezen.

Groetjes Bas en Diana

• 19 September 2015 - 09:51

Ellen:

Ja! Bijna en ik vind het leuk om jullie verslagen te kunnen lezen, verheug me er nu al op. Goeie reis maandag en als jullie ergens onderweg het team van Hawaï FiveO zien, doe je ze dan de groeten?

Veel plezier! Gr. Ellen

• 19 September 2015 - 10:06

Rob Kraan:

Bas en Diana,

Een hele goede reis en daarna een heerlijke vakantie toegewenst!!

Groetjes,

Rob

• 19 September 2015 - 23:04

Jeanne:

BIJNA!!! Alvast heel veel plezier, ben benieuwd naar jullie belevenissen.

Groetjes,
    Jeanne

• 21 September 2015 - 22:03

Corrie Neeleman:

Hallo Bas en Diana,

Wat spannend voor jullie ( en mij ) . Verheug me op jullie reisverslag!
    Vind het ook erg leuk om gelijk informatie te krijgen van de plek waar jullie op dat moment zijn!
    Wens jullie enorm veel plezier toe!

Goede reis!

Liefs, Corrie